Valokuva / Koulutus, kansanopetus ja koulukuvat / Aunuslaisia Sortavalassa

Aunuslaisia Sortavalassa

Kuvan lisätiedot

Aunuslaisia Sortavalassa 1919.

Ryhmä esitti karjalaiset sulhastukset Viipurissa ja myös Helsingissä Kansallisteatterissa. Sulhasena oli kuvan takaosassa oleva viiksiniekka Nikolai Ruotsi.

K. Pamilo: tämä lienee se opettajiksi koulutettava ryhmä, jota opetti Simo Härkösen isä, kuvassa oikealla. Kuvassa on takarivissä kolmas oikealla Veera Alpo.

Salmin ja Aunuksen neitosia oli vuonna 1917 Puolassa Krasnostokin naisopistossa. Vallankumouksen aikana he palasivat Suomeen. Viipurissa toimiva Aunuksen väliaikainen hallitus tarvitsi suomenkielisiä opettajia. Se järjesti Säämäjärvelle kurssit, joihin Puolasta saapuneet osallistuivat sekä ne aunukselaiset, jotka olivat käyneet venäjänkielisen opettajaseminaarin.

Säämäjärven kursseja jatkettiin Kittilässä, Impilahden ja Jamilahden kansanopistoissa. Opettajina toimivat Jaakko Härkönen, Maria Räbinä-Saarela ja luultavasti Veera Ahpo. Lisäksi kuvassa ovat luultavasti myös seuraavat hlöt: Dunja Vanhanen, Anna Sorin-Pajulampi, Maria Salminen-Mihkinen, Tanja Rinne-Kudjoi, Nikolai Ruotsi, Andrei Potsheserski.

Tiedot

Asiasanat