Valokuva / Ryhmäkuvat / Gorkojevin perhe Uhtualta

Gorkojevin perhe Uhtualta

Kuvan lisätiedot

Uhtualta kotoisin oleva perhe

Sari Karjalainen 10/2022: Matti Pöllän kirjassa Vienankarjalainen perhelaitos on tämä kuva kannessa. Siinä kirjassa on seuraavaa tietoa: Kauppias Soava Gorkojevin perhe Vuokkiniemen pitäjän Vuonnisen kylästä. Kuvaaja Samuli Paulaharju v. 1915. Ritva Rajander-Juustin mukaan kuvassa saattaa olla myös Samuli Korkkosen (Soava Gorkojevin) sisaret. Melania ja Samuli palasivat takaisin Karjalaan. Iät vuonna 1922: Samuli Korkkonen, 65 v, hänen vaimonsa Melanie 53 v, Katri 62 v s.1860, Paraska 45 v, s. 1877 (saattoivat ehkä olla Savvan sisaria?), lapset Samuli 14, Okahvi 12, Romana 10 ja Sandra 4.

Ritva Rajander-Juusti 7/2019: Kuvan on ottanut Samuli Paulaharju matkallaan Vuonnisessa 1915. Kauppias Suava Gorkojev/Korkkosella oli vaimo Melania Kalinina Malikina ja lapset Agafia, Sandra ja Roope. Takana seisova poika on Savvan poika Samuli s. 1908. Muut lapset Agafia 1910 ja Roope 1918. Kuvassa oleva pienin tytär lienee kuollut pienenä koska kuva on otettu 1915, mutta perheessä oli vielä 1918 syntynyt Sandra. Perheen mukana mainitaan 62-vuotias Katri ja 45-vuotias Paraska (ilman sukunimiä) kun perhe siirretään 1922 Turkinsaarelle, he ovat mitä ilmeisemmin kuvan kaksi vanhempaa naista. Kauppiaan perhe palasi amnestian houkuttelemana Vuonniseen, mutta kauppias kuoli melko pian paluun jälkeen. Muiden kohtalosta ei ole tietoja.

Tiedot

Kuvakokoelma