Valokuva / Ryhmäkuvat / Kiimasjärven Samulisia ja Parppeisia

Kiimasjärven Samulisia ja Parppeisia

Kuvan lisätiedot

Sergei Morozov 1/2020: Kuva on Suureltajärveltä (Kiimasjärven seurakunta, Rukajärven kunta) ja tehty ehkä Parppeisen talon edessä. Naishenkilö toinen vasemmalta lapsi sylissään on Marttin mummo. Hän on Sanni Juhontytär Samulinen (Parppeinen tai Parfentjev) 1890-1988 Suurenjärven Parppeisen talosta. Sanni (Aleksandra) meni naimisiin Aleksanteri (Oljo) Samulisen (myös Jakovlev) kanssa 1887-1945 joka on Kiimasjärven Tsolmosta kotoisin. Perhe paon jälkeen eli Kuhmossa. Sannilla ja Aleksanterilla oli yhteensä 9 lasta, 8 tyttöä ja 1 poika. (oli toinenkin poika mutta kuoli lapsena). Kuvan lapset ovat Maija Samulinen 1914 (keskellä), Anni (vasemmalta)1916, Nadja (oikealla) 1918 ja sylissään Lyyli 1922. Vanhempi mies vasemmalta on Parppeisen suvusta mahdollisesti Kiirikki tai Tiirikki Parfentjev, keski-ikäinen mies oikealta on Sannin veli joko Parppeisen Jekki 1875 tai Parppeisen Vasselei 1885. ------------------------------- Täydennys Martti Weckroth 6/2020: Oikealla on Parppeizen Jekki eli Jefim Ivaninpoika Parfentjev. Kuva on otettu Kuhmossa 1922 heti pakenemisen jälkeen. Jekki palasi Karjalaan ja ammuttiin 1923.

Tiedot

Kuvakokoelma