Valokuva / Viena / Riiko Lesosen kuolinuutinen

Riiko Lesosen kuolinuutinen

Kuvan lisätiedot

Käännös lehtiuutisesta (Simonas Noreikis, Pekka Vaara):
Polarnaja Pravda 6.10.1923
Murhaajat – valkosuomalaiset
Klo 8 aamulla 23. syyskuuta Vuokkiniemen kirkkokylän (Karjalan kommuuni) karanteeniaseman työntekijä tov. Pozdnjakov lähti viiden puna-armeijalaisten kanssa tapaamaan paikallisen 3. rajakommission johtajaa. Paluumatkalla, 1,5 virstaa rajalta, jo yöllä palattaessa, Latnozeron [ilm. Latvajärvi] kylän lähellä (60 virstaa Uhtualta), heitä ampui 7-8 bandiitta, jotka tulittivat rajan takaa. Laukaustenvaihdon tuloksena 3. paikallisen valvontakomission johtaja tov. Lavrov oli tapettu, jäsenehdokas tov. Ležeev [Riiko Lesonen] haavoittui kahdesta luodista, karanteeniaseman työntekijä tov. Pozdnjakov oli myös haavoitunut. Aamulla 24. syyskuuta Latnozero kylästä lähetetyt partiot tulittivat kahta tuntematonta, jotka piiloutuivat rajan taakse.

Tiedot

Kuvakokoelma